fbpx

סלט עגבניות קיצי עם במיה תאילנדית, קוביות טופו צרובות וטחינה

על ידי אודי ואושר
לוהט בחוץ

סוף חודש יולי ואנחנו נמצאים בימים החמים והלחים ביותר של הקיץ.. כל שנה זה מרגיש לנו כאילו השנה נשברו שיאים חדשים של חום, אבל כשבודקים קצת את המספרים, מגלים שגם בשנה שעברה, וזאת שלפניה, היה חם בצורה כמעט בלתי נסבלת… אנחנו כותבים “כמעט”, מכיוון שבסוף הימים הללו עוברים, ואז נהיה יותר נעים…  וחלק גדול מהשנה, לחום היחסי הזה, יש דווקא יתרונות.. בטח בדצמבר- מרץ שבכל אירופה קור מטורף ופה ממש נעים…

מבשלים בהתאם לחום

ואחרי שסיימנו את פינת התחזית, בואו ניכנס למטבח הממוזג 🙂

למרות המזגן, ועם כמה שאנחנו אוהבים וממליצים על שימוש בתנור במטבח, אנחנו מאמינים שבחום הזה, לרובנו מתחשק להכין מתכונים קרים וקלילים, כאלו שלא דורשים זמן רב של הכנה ועדיף שגם מבלי להדליק את התנור.

במילים אחרות, סלטי קיץ!

אבל קודם לכן, הקדמה קלה על השותפה שלנו לכתבה הנוכחית, ולשאר המתכונים שיעלו ממש בקרוב, מורן.

סלט עגבניות טבעוני

מפגשי בישול עם קולגות – והפעם עם מורן רסקין-בכר המהממת

מדי פעם, והלוואי שהיה לנו יותר זמן כדי שזה יקרה בתדירות יותר גבוהה, אנחנו נפגשים עם קולגות מהתחום כדי לבשל ביחד. המפגשים הללו הם גם מהנים וגם מפרים מאוד מבחינה מקצועית. אין כמו בישול במשותף כדי להעשיר את הידע ולפתוח את הראש לרעיונות וטכניקות חדשות.

בגלל חוסר הזמן התמידי שלנו, בד”כ לפני מפגשים שכאלו אנחנו שואלים את עצמנו: “למה היינו צריכים להכניס יום בישול כזה ללו”ז הכל כך לחוץ שלנו?” החדשות הטובות הן שכמעט תמיד אנחנו מסיימים את הימים הללו בתחושה כל כך טובה ונעימה שגורמת לנו להמשיך ולקבוע עוד ימים שכאלו עם חברים מהתחום.

לפני כשבוע וחצי, ולאחר מספר שבועות רצופים בהם המפגש נדחה ונדחה, נפגשתי (אודי) עם מורן רסקין, ליום בישול שכזה בביתה המקסים של מורן בצור יגאל. אני אחסוך לכם את המתח ואגיד שהיה לי כל כך כיף, טעים ומעניין שהלוואי שלא יעבור יותר מדי זמן עד שנבשל פעם נוספת.

מורן, הלוא היא vegan high tech mom – ממש כדאי לכם לעקוב אחריה כאן , עבדה במשך שנים בתחום ההיי טק, לאחריו פתחה את חנות האונליין שרובכם מכירים “המזווה”, ולאחר שמכרה את החנות, עברה להיות בלוגרית ואמא במשרה מלאה (יש לה 5 בנות והיא ואני באותו הגיל!! מתי הספקת מורן?!).

למורן יש בלוג טבעוני מהמם וסיפור מעניין לא פחות, ואנחנו ממש ממליצים לכם להיכנס לבלוג שלה ממש פה, כדי להכיר אותה יותר ולהרוויח אינספור מתכונים טבעוניים שווים, פשוטים ובריאים, אותם היא מייעדת בעיקר לאנשים עסוקים. קיצר, חובה!

שבוע סלטי קיץ

כשמורן ואני (אודי) דיברנו על יום הבישול המשותף, הסכמנו בשנייה שזה חייב להיות סלטי קיץ, כי אין משהו שיותר מתאים לחודש יולי הלוהט והמהביל.

אז מה זה סלטי קיץ? סלטים פשוטים, מרעננים וקלים להכנה, שנעשים מהירקות והפירות שגדלים בעונה הזאת, ויש המון!

נפגשנו אצל מורן בביתה המקסים והפסטורלי בצור יגאל, בית שגרם לי להרהר שוב במחשבות על לעבור לכפר לבית מרווח, ובישלנו כמעט מבלי לשים לב, שישה מתכוני סלטי קיץ טבעוניים.

הסכמנו שאת כל הסלטים נעלה ביחד באותו שבוע אצלנו ואצלה, וככה תוכלו אתם להנות ממגוון עצום של סלטים בזמן קצר, ולבחור מה בא לכם להכין ומתי.. אם כי אנחנו בטוחים שבסוף תכינו את כולם, כי הם באמת כולם טעימים, מזינים וקלים להכנה.

את המתכון הראשון מורן העלתה אצלה בבלוג כבר אתמול, סלט ירוק ברוטב חמאת בוטנים אותו תמצאו פה… ואתם לא מבינים כמה שהוא טעים!

המתכון הראשון אותו אנחנו בחרנו להעלות הוא סלט עגבניות קיצי עם במיה תאילנדית, קוביות טופו צרובות וטחינה. מתכון שנולד לימים האלו ומשלב בין שלל עגבניות ובמיה תאילנדית (שניהם נמצאים בשיא העונה!) שעוברת צריבה מהירה במחבת, ביחד עם קוביות טופו שעוברות טיפול מיוחד  ומהיר (ראו בהערות בהמשך) שגורם להן להרגיש כמו קוביות גבינת פטה, וכל הטוב הזה מוגש על טחינה עשירה.

סלט עגבניות טבעוני

סלט שהוא ארוחה

הסלט הזה, כמו רוב הסלטים שלנו, למשל זה, מהווה ארוחה מלאה, כדי שתוכלו לאכול אותו לבדו ולקבל את כל מה שאתם צריכים.

הוא דל בפחמימות (אלו מגיעות רק מהירקות), עשיר בחלבון (מהטופו), סיבים תזונתיים, מינרלים, נוגדי חימצון וויטמינים (מהירקות והטחינה) ומכיל חומצות שומן איכותיות משמן הזית והטחינה.

כמה הערות לפני שמתחילים:
  • נסו לשלב כמה שיותר עגבניות בסלט! בימי אלו ניתן למצוא מגוון רחב ביותר, במיוחד אם הולכים לשווקים. לדוגמא בשוק האיכרים בנמל תל אביב ניתן למצוא מגוון אינסופי שלהן!
  • הבמיה התאילנדית שונה מעט במרקמה מהבמיה הרגילה אבל ניתן להשתמש במה שמוצאים. את הבמיה לא מבשלים כמו תמיד אלא רק צורבים צריבה מהירה וככה היא נשארת במרקם פריך ולא רירי. למי שמתעקש, ניתן גם לוותר על במיה בכלל.
  • את קוביות הטופו אנחנו משרים כמה שעות בשמן זית מתובל, כך הן סופגות טעמים ומקבלות עסיסיות מיוחדת. תהליך זה אינו חובה אבל הוא מעשיר את הסלט בעוד טעם ומרקם וקל במיוחד ולכן מומלץ. ניתן גם להחליף לקוביות גבינת פטה.
  • שימרו על השמן המתובל שנשאר לשימושים אחרים – סלטים, רטבים, קציצות, פסטות וכו’.

סלט עגבניות קיצי עם במיה תאילנדית, קוביות טופו צרובות וטחינה

מצרכים ל6 מנות:
לטופו והבמיה
  • כוס שמן זית עדין
  • 2 כפיות פפריקה מתוקה + 1/2 כפית פפריקה מעושנת +1 כפית צ’ילי יבש חריף + 1.5 כפיות אורגנו מיובש +1 כפית מלח
  • 400 גרם טופו חתוך לקוביות בגודל 1X1 ס”מ
  • 250 גרם (1 קופסא) במיה תאילנדית
  • 1 כף רוטב סויה
  • חצי כוס צנוברים
לטחינה
  • חצי כוס (120 גרם) טחינה גולמית
  • מים קרים
לסלט
  • 1 קילו עגבניות מסוגים שונים (שרי בצבעים שונים, תמר, מגי, לב השור ועוד)
  • כוס עלי נענע
  • כוס נבטי בזיליקום (אפשר להחליף בכוס עלי בזיליקום)
  • 1 שן שום מגוררת
  • 1 כף רוטב סויה
  • 1 פלפל חריף פרוס דק (אפשר לשחק עם הכמות לקבלת דרגות חריפות שונות)
  • 2 כפות רכז רימונים (לא חובה)
  • 1 כף סילאן
  • מיץ וקליפה מגוררת מ2 ליים (או לימון אחד)
  • חצי כפית מלח
אופן ההכנה:
  1. מערבבים את שמן הזית עם התבלינים ומשרים את קוביות הטופו למשך מספר שעות (ועד לשבוע) במקרר. לפני הכנת הסלט מסננים את קוביות הטופו ושומרים על השמן.
  2. מחממים מחבת רחבה, מוסיפים 3 כפות משמן הזית המתובל ואת קוביות הטופו. צורבים על להבה גבוהה את המצרכים במשך 2-3 דקות תוך כדי עירבוב מדי פעם עד להשחמה חלקית.
  3. מוספים את הסויה והצנוברים וממשיכים בטיגון עוד כ-2 דקות. מכבים את הכיריים.
  4. מכינים טחינה: מערבבים את הטחינה עם מים קרים בקערה עד להגעה למרקם של טחינה דליל יחסית. מורחים את הטחינה על מלחת הגשה רחבה.
  5. מכינים את הסלט: חותכים את העגבניות לצורות שונות ומערבבים עם שאר הרכיבים, הטופו, הצנוברים והבמיה הצרובים (משאירים חלק מתכולת המחבת להגשה).
  6. מפזרים את הסלט על הטחינה ומפזרים מעל את שארית הטופו, הבמיה והצנוברים.

עוד מתכונים שאולי תאהב

השאר תגובה

2 תגובות

לילו אוגוסט 2, 2020 - 11:51 am

נשמע מדליק!
לא ציינתם מתי ומה עושים עם הבמיה… 🙂 אשמח שתוסיפו

הגב
מיכל דצמבר 18, 2020 - 8:22 am

המתכונים הכי יפים ומעוררים תיאבון שראיתי בשנים האחרונות! הגעתי לאתר דרך הרצאה של אודי לסטודנטים שנה א’ למדעי התזונה. לא חשבתי שאתאהב בכל מתכון! גיוון הרכיבים, הערך התזונתי הניכר, היופי המהפנט של המנות (והרכיבים) והטעם המגוון! וואו אמן תפתחו מסעדה!

הגב