fbpx

מג’דרה גלילית הכי קלה בעולם

על ידי אודי ואושר
מג’דרה

המג’דרה נמצאת איתנו מהימים הראשונים בהם התחלנו לבשל ביחד – אם זה בתוכניות טלוויזיה, אירועים, ייעוצים קולינריים, או מופעי בישול בארץ ובחו”ל, המג’דרה מהווה עבורנו, דרך נהדרת להראות שאוכל בריא יכול להיות טעים, פשוט ונגיש. בנוסף המג’דרה היא טבעונית ולכן אפשר להגיש אותה בכל מקום ולצד כל מאכל אחר!

מג’דרה היא מנה המוגשת ברוב מדינות המזרח התיכון, כאשר בבסיסה תמיד שלושה רכיבים שלא משתנים: עדשים ירוקות, הרבה בצל מטוגן ודגן אחד מבין שניים – אורז או חיטה (לרוב בורגול – חיטה גרוסה וחצי מבושלת,  אבל לעיתים גם חיטה רגילה מבושלת או פריקה – חיטה מעושנת).

בהכללה גסה ניתן לומר שהמג’דרה מלבנון וסוריה (ולכן גם מהגליל) תהיה מבוססת בד”כ על הבורגול, ואילו משאר מדינות המזרח התיכון, על אורז.

השילוב של הרכיבים הללו יוצר מצד אחד, ובצורה קסומה ביס מושלם (כי הרי על פניו, עדשים, בצל ובורגול/אורז, לא נשמע כמו שילוב אטרקטיבי כל כך), ומצד שני שילוב הרכיבים יוצר מנה נדירה באיכותה מבחינה תזונתית – חלבון מלא (שילוב של דגנים וקטניות), כמות אדירה של סיבים תזונתיים, שומן איכותי (שמן זית), פחמימות טובות ושפע ויטמינים ומינרלים (אפילו ברזל בכמות גבוהה במיוחד).

השילוב הזה, בתוספת העלות הנמוכה של המנה וקלות ההכנה שלה, הפכו את המג’דרה למנה שנמצאת באיסנפור מטבחי עדות, כאשר ברובן היא גם נחשבת כאוכל של עניים.

את המג’דרה אפשר לאכול כמנה מאוזנת בפני עצמה, רצוי לצד סלט, או להגיש כתוספת מפוארת לכל ארוחה או שולחן חג.

בואו נפרט קצת על העקרונות הבסיסיים עליהם מתבססת מג’דרה טובה:

הדגן – חיטה או אורז

נתחיל בזה שכל סוג של חיטה או אורז יכולים להתאים פה: בורגול גס, חיטה, פריקי, או כל סוג של אורז (בסמטי, עגול, פרסי ואפילו מלא, שחור או אדום).

לפי המקורות המג’דרה המקורית התבססה על בורוגל, בשל העובדה שאורז היה יקר בהרבה.

עם זאת, רוב הישראלים מכירים טוב יותר את המג’דרה המבוססת על אורז.

לפני כמעט שני עשורים, כשהתחלנו להכין מג’דרה, כל כך שמחנו לגלות (לגלות = לטעום בכפר בגליל) שאכן קיימת מג’דרה המבוססת על ברוגול.

מבחינת ערכים תזונתיים הבורגול והאורז דומים מאוד, אבל היתרון הגדול של הבורגול הוא קלות ההכנה: במקום לבשל אורז, ברוגול רק צריך להשרות 8-10 דקות במים רותחים!

לדעתנו הברוגול גם נותן תוצאה קצת יותר טעימה.

הקטניה – עדשים

עדשים שייכות למשפחת הקטניות והן אחד מחומרי הגלם המזינים ביותר בתזונה שלנו! הן מגיעות אלינו מצמח לא גבוה במיוחד המכיל תרמילים ובהם 1-3 זרעים. הן מלאות בחלבון ובברזל, עשירות בסיבים תזונתיים, ויכולות להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם, לעזור באיזון סוכרת, לשפר את פעילות מערכת העיכול ואפילו לתרום לשמירה או לתהליך ירידה במשקל.

בניגוד לרוב הקטניות, את העדשים אין חובה להשרות (למרות שהשרייה, אפילו של שעה, תקל על העיכול שלהן ותשפר את ערכיהן התזונתיים) וזמן הבישול שלהן הוא קצר – 6-10 דקות לעדשים כתומות ועד 15-20 דקות לעדשים ירוקות או שחורות.

במג’דרה הקלאסית משתמשים בעדשים ירוקות, אבל אנחנו מצאנו שדווקא השימוש בעדשים שחורות, נותן תוצאה אפילו יותר טעימה!

עדשים שחורות מכילות גם יותר ברזל וחלבון משאר העדשים.

מג'דרה גלילית

עדשים שחורות

בצל מטוגן

הבצל הוא ללא ספק נותן הטעם העיקרי של המג’דרה, מג’דרה טעימה היא מג’דרה עם הרבה בצל מטוגן!

את הבצלים מטגנים בד”כ באיטיות במחבת, עד שצבעם הופך לענברי ומתקבל טעם עמוק ומתיקות נפלאה!

בשיטה שלנו צולים את הבצל בתנור (אנחנו ממליצים בכלל לצלות כמות משולשת ולשמור במקרר למנות אחרות), מה שמקל מאוד על התהליך (לא צריך לעמוד מעל מחבת או סיר ולטגן) ואפילו מקצר את הזמן.

חותכים את  הבצלים לקוביות או פרוסות, מערבבים עם שמן זית, מסדרים בתבנית וצולים בתנור ב-200 מעלות טורבו לכחצי שעה עד שהם משחימים.

תיבול

במג’דרה הבסיסית התבלינים היחידים הם שמן זית, מלח ופלפל, אבל כמובן שכמו לכל מאכל עתיק יומין, נוצרו עם השנים אינספור גרסאות: כורכום, זרעי כוסברה, כמון, הל, קינמון, בהרט, סומאק ועוד…

במג’דרה שלנו לא תמצאו בד”כ תבלינים אבל תמיד תמצאו שמן זית איכותי, מעט מיץ וקליפת לימון מגוררת, ושפע עשבי תיבול טריים (בד”כ פטרוזיליה קצוצה ועלי נענע).

מג'דרה גלילית

עם טחינה – ביס מושלם!
צילום: אלון מסיקה
סטיילינג: יעל מגן

שיטת הבישול – הפטנט שלנו!

השיטה הנפוצה היא בישול כל המרכיבים בסיר אחד. הבעיה בשיטה הזאת היא התיזמונים השונים (כי הרי אורז, בורוגל ועדשים צריכים זמנים שונים) והצורך לדייק בכמות המים כדי לקבל מג’דרה רכה אבל ללא נוזלים מיותרים.

לכן פיתחנו את השיטה הפשוטה שלנו: מבשלים את העדשים בסיר נפרד, משרים את הבורוגל במים רותחים, מטגנים את הבצל (או צולים בתנור), וכשרוצים לאכול פשוט מאחדים ביחד את הכול בקערה/סיר, ביחד עם התיבול המינימלי שהזכרנו למעלה.

ככה גם ניתן להכין את הכול מראש (ומומלץ בכמות כפולה) ולערבב/לחמם בעת הצורך. חשוב לומר שאם מחממים, את עשבי התיבול מוסיפים בסוף ומערבבים שוב.

יתרון נוסף של השיטה הזאת הוא שניתן לשמור אותה לאורך זמן ארוך יותר במקרר מאשר את המג’דרה הרגילה: מג’דרה רגילה מוכנה מחזיקה בד”כ כ-3 ימים במקרר ואילו כששומרים את הרכיבים בנפרד, ניתן להשתמש בהם זמן כמעט כפול! שלא לדבר על כך שניתן להקפיא את העדשים והבורוגל המוכנים, להפשיר בעת הצורך ולערבב עם התיבול.

  • חשוב לומר שניתן להכין מג’דרה מאורז באותה השיטה – ראו הערות למטה.

במילים אחרות – כל כך פשוט וכל כך בריא וטעים!

יאללה, רוצו להכין!

מתכון נוסף, לסלט מג’דרה שלנו, תוכלו למצוא בלינק הזה: מג’דרה הפתעות.

מג'דרה גלילית

כמה הערות לפני שמתחילים:
  • המג’דרה היא מנה טבעונית מאוזנת תזונתית – אפשר לאכול אותה כמנה מאוזנת בפני עצמה, או להגיש כתוספת מפוארת לכל ארוחה או שולחן חג.
  • אם משתמשים באורז, מקבלים גרסה כשרה לפסח לאוכלי קטניות. את האורז מבשלים בנפרד וממשיכים באותה השיטה.
  • אנחנו מצאנו שעשבי התיבול המתאימים ביותר למג’דרה הם פטרוזיליה ונענע, אבל אתצם יכולים להשתמש רק באחד מהם או אפילו להשתעשע עם כוסברה או שמיר.
  • אחד מנותני הטעם העיקריים למנה הוא שמן הזית – לכן הקפידו להשתמש בשמן זית ישראלי איכותי שאתם מאוד אוהבים!
מג'דרה גלילית

פשוט ויפה!
צילום: אלון מסיקה
סטיילינג: יעל מגן

מג’דרה גלילית

מצרכים לכ-8 מנות:
  • 4 בצלים קצוצים
  • 3 כפות שמן זית
  • 2 כוסות עדשים שחורות/ירוקות
  • 1 כוס בורגול עבה
  • כפית מלח + כפית פלפל שחור גרוס
  • צרור גדול פטרוזיליה קצוצה
  • עלים מצרור גדול של נענע
  • מיץ וקליפה מגוררת מלימון אחד
  • רבע כוס שמן זית
להגשה
אופן ההכנה:
  1. מטגנים את הבצלים בשמן הזית עד להשחמה (ניתן גם לצלות את הבצלים בתנור – מערבבים עם שמן הזית, משטחים בתבנית תנור וצולים כ-30 דקות בתנור שחומם ל200 מעלות על מצב טורבו).
  2. מעבירים את העדשים לסיר, מכסים במים קרים (כ10 ס”מ מעל העדשים), מרתיחים, מכסים ומבשלים כ-15 דקות עד שמתרככות. מסננים ושומרים 2 כפות ממי הבישול.
  3. מעבירים את הבורגול לקערה. מכסים במים רותחים, מכסים בנייר כסף ומשרים כ-10 דקות. מסננים ומעבירים לסיר העדשים.
  4. מוסיפים את כל שאר החומרים ומערבבים.
  5. מתקנים תיבול ומגישים עם טחינה ועם רוצים גם יוגורט.
Galilean Majadra
Ingredients for about 8 servings:
  • 4 chopped onions
  • 3 tablespoons olive oil
  • 2 cups of black/green lentils
  • 1 cup thick bulgur
  • 1 teaspoon of salt + 1 teaspoon of ground black pepper
  • Large bunch of chopped parsley
  • Leaves from a large bunch of mint
  • juice and zest from one lemon
  • 1/4 cup of olive oil
For serving
  • Tahini (link to the recipe)
  • Yogurt (optional)
Preparation:
  1. Fry the onions in olive oil until browned (you can also roast the onions in the oven – mix with the olive oil, place in an oven tray and roast for about 30 minutes in an oven preheated to 200 degrees on a turbo mode).
  2. Transfer the lentils to a pan, cover with cold water (about 10 cm above the lentils), boil, cover and cook for about 15 minutes until softened. Strain and keep 2 tablespoons of the cooking water.
  3. Transfer the bulgur to a bowl. Cover with boiling water, cover with foil and soak for about 10 minutes. Strain and transfer to the lentils pot.
  4. Add all the other ingredients and mix.
  5. Add seasoning and serve with tahini and yogurt.

­­­­

 

­­­­

 

עוד מתכונים שאולי תאהב

השאר תגובה